Hopp til hovedinnhold

Samenes nasjonaldag 2023

Ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsens tale ved Eidsvollsbygningen på samenes nasjonaldag 6. februar 2023

  • Ordfører i Eidsvoll, Hege Svendsen, halvfigur på trappa foran Eidsvollsbygningen, snakker i en mikrofon og vifter med et samisk håndflagg.
    1/1

Lihkku beivviin, gratulerer med dagen!

Morfaren min var fra Berlevåg i Finnmark og farmoren hans, og da min tippoldemor, var same. Som liten fikk jeg høre spennende historier fra det kalde nord, om samene og den spennende naturen og noen ganger kom morfar med gaver etter besøk i Finnmark. Jeg husker jeg fikk sko laget av reinsdyrskinn med fargerike lisser, samekniv og små dukker med sameklær.

Jeg syns det var kjempespennende og hadde lyst å lære mer. Men vi hadde lite om samer på skolen og morfar visket bare fortellingene til meg, som om det var en hemmelighet mellom oss to. Da morfar gikk bort, gikk også historiene bort. Og sånn er det nok for mange. Med den vonde historien til samene, har mange tiet om sin bakgrunn og sine røtter. Historier har gått tapt. Heldigvis har det skjedd store fremskritt siden jeg var liten .

Det er nå blitt en del av både barnehagene og skolens rammeplaner.

Vi har også fått en egen paragraf i Grunnloven. Sameparagrafen er kallenavnet på Grunnlovens § 108, som lyder slik: 

Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for at den samiske folkegruppe kan sikre og utvikle sitt språk, sin kultur og sitt samfunnsliv.

Den norske Grunnloven §108

Og som her på Eidsvoll i 1814 hvor 112 menn stemte for Grunnloven, så var det også 112 representanter på Stortinget som stemte for Sameparagrafen 21. april i 1988.

Jeg er glad for at vi har samer i Eidsvoll. Vi har til og med en egen samisk forening. De kan lære oss mer om samisk språk, kultur og identitet. Og ikke minst om historien. Dette mangfoldet beriker kommunen vår.  

Vi har mye å lære av samisk kultur, tradisjon og historie. Særlig vil jeg trekke frem samenes syn på naturen. For samene er det viktig at naturressursene blir forvaltet på en måte som gjør at de som kommer etter, får nyttiggjort seg ressursene slik generasjonen før gjør, at naturressursene ikke blir brukt opp. Her har vi mye å  lære. Og det er ikke noe nytt at vi kan lære av samene. Vikingene gjorde det for over 1000 år siden når de reiste nordover for å lære om skip og hav.

Nå har vi heist det flotte flagget her i grunnlovsbygda Eidsvoll. Det er i år 20 år siden det samiske flagget i Norge ble offisielt anerkjent gjennom lovverket. Den røde fargen representerer sola, og den blå fargen representerer månen. Grønt og gult representerer naturen og dyrene. Sirkelen, som symboliserer en tromme har to sider. Den røde symboliserer sola, den blå månen.

Det er demokratiet vårt som har ført til endringer for samene gjennom Grunnloven og annet lovverk. Alt dette har skjedd etter at morfar visket meg historier. Og jeg har undret meg på hvordan det hadde vært om han levde nå. Det er viktig at vi som er her nå sier at vi skal ikke tie og vi skal ikke  viske. Vær stolt over at dere har samiske røtter og samisk tilhørighet. Jeg er stolt av det. Gratulerer med dagen. Lihkku beivviin!

  • En forsamling mennesker i ulik aldre, noen i samekofte, andre i vinterklær. De står ved søndre sidebygning foran Eidsvollsbygningen. Det er vinter, de har samiske håndflagg.
    1/4
    Blant de frammøtte stilte flere i samekofter og samiske sjal. Barnehagebanra hadde også laget egne, samiske håndflagg!
  • Vi ser fasaden til Eidsvollsbygningen, noen ti-talls mennesker foran huset følger med når to barn og en voksen heiser samisk flagg i hovedflaggstanga. Det er vinter og snø
    2/4
    Publikum måtte strekke hals for å se over snøkanten og se heisingen av det samiske flagget foran Eidsvollsbygningen
  • En gruppe elever står i trappa til Eidsvollsbygningen, vendt mot gårdsplassen og synger. De har samiske håndflagg.
    3/4
    Elevene i 6. klasse ved Eidsvoll Verk skole framførte den samiske nasjonalsangen på trappa til Eidsvollsbygningen, det samme stedet der «Ja vi elsker» ble urframført i 1864.
  • En gruppe 6.-klassinger står ute, foran Eidsvollsbygningen, og lytter til det som blir sagt. De er vinterkledd og holder samiske håndflagg.
    4/4
    Både skoleelever, barnehagebarn, pensjonister og voksne var representert blant publikum foran Eidsvollsbygningen.
Museum24:Portal - 2024.06.11
Grunnstilsett-versjon: 1