Hopp til hovedinnhold

Strategi for Økonomi- og administrasjonsavdelingen

For Stiftelsen Norsk Folkemuseum 2022-2026

Hovedoppgaver for avdelingen

  • Et bilde av varer utstilt i museumsbutikken til Norsk Folkemuseum

  • HR-oppgaver for hele stiftelsen, inklusiv lønn og tidregistrering
  • Økonomi- og regnskapsoppgaver
  • Felles kundesenter for hele stiftelsen
  • Kafeene ved Folkemuseet og NMM
  • Butikk og besøkssenter ved NF
  • <Administrative oppgaver for stiftelsen, herunder IT- oppgaver

Fokusområder i strategiperioden

  • Torleif Hamre fra Eidsvoll 1814 har et digitalt møte med en klasse i Sandefjord. Torleif står i Rikssalen ved en  vogn på montert kamera, skjermer, og lys - et mobilt enmanns TV-studio.

Avdelingen skal ha spesiell vekt på:

  • Gode arbeidsprosesser
    • Økt vekt på samarbeid både i avdeling og på tvers
    • Anskaffe og utnytte digitale vertøy
    • Være mer nysgjerrig på andres arbeid og kunnskap
  • Bedre utnyttelse av digitale verktøy
    • Opplæring
    • Deling av kunnskap
    • Effektivisere bruk

Strategien er inndelt i følgende hovedområder:

Strategi for butikk- og kafevirksomheten er inkludert i kommersiell strategi


Økonomi og regnskap

  • En grønn hagestol står utendørs på et hellelagt gulv. Bak stolen er ranker med tomatplanter, på gulvet et serveringsbrett med ulike grønnsaker på.

Rådgiver: Være aktive rådgivere i prosjekter, forretningsprosesser og utviklingsarbeid for å bidra til god inntektsutvikling, god ressursbruk og gode beslutninger i stiftelsen

Faglig utvikling: Delta på kurs, webinarer og bidra til intern deling av kunnska

Systemkunnskap: Ta i bruk arbeidsbesparende systemer og bli superbrukere på systemene.

Samarbeid: Bli enda bedre på samarbeid internt og med alle avdelingene

Rutiner: Utvikle felles rutiner både internt og ut til alle avdelingene for å sikre god kvalitet

HR

  • Mann i helfigur står i en åker og holder store salatblader

Kompetanse for fremtiden

  • Utvikle kompetanseplan med kontinuerlig oppfølging
  • Kompetanse skal bygges både for eksisterende medarbeidere og ved nyansettelser
  • Kompetanseutvikling gjelder alle fag og områder i stiftelsen

Tilstedeværelse

  • Stiftelsen skal ha minimum 95 % tilstedeværelse
  • Stiftelsen skal utvikle gode arbeidsmiljøer som fremmer trivsel, læring og mangfold
  • Ledelseskompetanse og prosjektledelse skal videreutvikles

Stiftelsen skal være en attraktiv arbeidsplass

  • Stiftelsen skal være en attraktiv arbeidsplass ved nyrekruttering
  • Stiftelsen som arbeidsplass skal være synlig utad, herunder på sosiale medier
  • Det skal settes måltall for læreplasser, lærlinger, arbeidstrening og praktikanter

Kundesenter

  • Tekstplakat reklamerer for Sommerkortet 2022, "1 kort 5 museer, kjøp her"

  • Utvikle et enhetlig og effektiv kundekontakt for hele stiftelsen, uavhengig av kontaktform​
  • Fremme kunderelatert arbeid på tvers i stiftelsen, med vekt på mersalg
  • Legge til rette for interaksjon mellom museene og publikum og synliggjøre tilbudene på tvers i stiftelsen
  • Være pådriver for å implementere felles digitale salgsløsninger, med forbedret arbeidsflyt og økt mersalg
  • Utvikle felles rutiner og være superbrukere på felles systemer